پرش لینک ها

پسوریازیس را بیشتر بشناسیم

بیماری پوستی پسوریازیس زمانی به وجود می آید که در دستگاه ایمنی نقصی وجود داشته باشد و این نقص سبب ایجاد مشکل در رشد سلول های پوستی شود.

پسوریازیس را ازجمله بیماری های خودایمنی می شناسند.

این بیماری پوستی ظاهر ناخوشایندی برای بیمار به وجود می آورد که هنوز درمان مشخصی برای آن وجود ندارد اما می توان با برخی از روش های درمانی از شدت این بیماری کم کرد.

پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

در بیماری پسوریازیس سلول‌های پوستی تا ۱۰ برابر سریع‌تر از حد نرمال تکثیر شده و روی هم انباشته می‌شوند. این فرآیند باعث می‌شود که لکه‌های قرمز برآمده و پوشیده با پوسته‌های سفید ایجاد شود.

این لکه‌ها همراه با خارش بوده و گاهی دردناک هستند و می‌توانند در هر کجایی از بدن رشد کنند، اما اکثرشان در پوست سر و مفاصلی مانند آرنج و زانو دیده می‌شوند. پسوریازیس مسری نبوده و نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. حتی تماس پوستی نیز باعث انتقال بیماری به فرد دیگر هم نمی‌شود. اما گاهی اوقات در اعضای مختلف یک خانواده ممکن است دیده‌شود.

پسوریازیس درمان مشخصی ندارد اما با روش های درمانی مختلف قابل کنترل هست.

پسوریازیس چه علائمی دارد؟

پسوریازیس ممکن است در هر سنی رخ دهد اما بیشتر در بزرگسالی نمایان می شود  علائم پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است ولی به طور کلی می توان با علائم و نشانه های زیر به وجود پسوریازیس شک کرد:

• پلاک‌های ملتهب، برآمده و قرمز بر روی پوست
  • بثورات پوستی و پلاک‌های قرمز پوستی پوشیده‌شده با پوسته‌های ضخیم و نقره‌ای
  • لکه‌های پوسته‌پوسته‌ی کوچک (معمولا در کودکان دیده‌می‌شود، لکه‌های پسوریازیس می‌تواند از تکه‌های کوچک شوره سر مانند پوسته پوسته شدن تا فوران به صورت درگیری قسمت‌های عمده متفاوت باشد.)
  • پوست خشک و ترک‌خورده که ممکن است خونریزی کند.
  • خارش پوست، سوزش یا درد در اطراف ضایعات
  • ناخن‌های ضخیم و فرورفته
  • مفاصل سفت، متورم‌شده و دردناک.
کلینیک پوست مو و زیبایی بهار

روش های درمانی پسوریازیس

تاکنون روش درمانی مشخصی برای درمان پسوریازیس مشخص نشده است اما می توان پسوریازیس را با روش هایی کنترل کرد.

روش مناسب برای درمان پسوریازیس پس از معاینه پزشک مشخص می گردد اما روش های درمانی متداول عبارتند از:

• روش های موضعی
  • درمان با نور(فتوتراپی)